- Softwarebedrijf Salesforce neemt de zakelijke chatdienst Slack over voor bijna 28 miljard dollar. De deal werd dinsdag bekend gemaakt.
- Salesforce en Slack concurreren beide met Microsoft.
- Een overname van Slack laat Salesforce op maat gemaakte softwarepakketten aanbieden die zich kunnen meten met Microsoft Office-producten. Slack kan met het zakelijke netwerk van Salesforce verder groeien.
Het Amerikaanse cloudservicebedrijf van topman Marc Benioff betaalt bijna 28 miljard dollar voor de chatdienst Slack, zo werd dinsdag bekend. Een behoorlijke smak geld, maar een overname is een verstandige beslissing voor beide bedrijven.
Samen strijden tegen Microsoft
Waarom is een fusie tussen Salesforce en Slack juist nu verstandig? Omdat beide bedrijven concurreren met Microsoft.
“Door samen te werken met Slack kan Salesforce beter de strijd aan gaan met Microsoft Teams”, schrijft Paayal Zaveri, techverslaggever van Business Insider. “En het kan concurreren met het grotere pakket aan Office 365-diensten van Microsoft. Slack krijgt door de overname de middelen om verder te groeien op de zakelijke markt.”
Dat Salesforce-oprichter Benioff van zijn bedrijf de volgende Microsoft wil maken is geen verrassing. Of preciezer gezegd: hij wil niet alleen software voor klantenbeheer maken, maar meer diensten leveren voor de zakelijke markt.
Die rol is al jaren stevig in handen van Microsoft Office, met bekende programma's als Word, Powerpoint en Excel. Microsoft breidde dat pakket de afgelopen jaren uit met e-maildiensten, cloudopslag en applicaties voor teams. Hierdoor is Office uitgegroeid tot het populairste softwarepakket voor bedrijven.
Slack profiteert niet van de coronapandemie
Aan de andere kant bezit Salesforce de populairste software voor klantenbeheer, ook wel bekend als customer relationship management (CRM). Het Amerikaanse bedrijf heeft ongeveer een vijfde van die markt in handen.
Salesforce blies de laatste jaren hoog van de toren over hun ambities. Vorig jaar kocht Benioff voor bijna 16 miljard dollar Tableau, een platform om data te visualiseren. Ook legde Salesforce een kleine 7 miljard dollar op tafel voor Mulesoft, dat software maakt waarmee apps, data en diensten van bedrijven aan elkaar gekoppeld kunnen worden.
Deze twee overnames verbleken bij de aanschaf van Slack. In 2016 dacht ook Microsoft erover na om de chatdienst te kopen. Toen werd het bedrijf nog gewaardeerd op 4 miljard dollar.
Onder druk van mede-oprichter Bill Gates zag Microsoft uiteindelijk van de aankoop af. Een jaar later kwam het met een eigen soortgelijke dienst: Teams. Deze beslissing pakte vanwege de coronacrisis goed uit voor Microsoft.
Slack daarentegen maakte niet dezelfde groei mee tijdens de pandemie als andere diensten die op afstand werken faciliteren. Zoals Zoom, waarvan het aantal gebruikers de afgelopen acht maanden explodeerde. Deze videodienst wordt gebruikt voor van alles, van vergaderingen en pianolessen tot aan Thanksgiving-etentjes met familie.
Eind vorig jaar, de laatste keer dat Slack cijfers vrijgaf, behaalde het bedrijf een recordaantal dagelijkse gebruikers: 12,5 miljoen. Dat aantal verbleekt bij de 115 miljoen dagelijkse gebruikers van Microsoft Teams, de grootste concurrent van Slack.
Slack kan niet tippen aan het geheime wapen van Microsoft
Het verschil in populariteit tussen Slack en Teams is vooral te danken aan dat Microsoft-software zoveel gebruikt wordt. Werknemers hoeven niet te kiezen tussen Slack of Teams, die laatste staat al geïnstalleerd op de werkcomputer. Standaard geïntegreerd in de al bekende werkomgeving.
Een van de grootste problemen van Slack is dat het vooral bekendstaat als chatdienst en geen onderdeel is van een kantoorsoftwarepakket. Teams groeide niet omdat het een betere dienst is dan Slack, maar omdat het gemakkelijk te gebruiken is voor Microsoft-klanten.
Althans, dat is volgens Slack de voornaamste reden. In juli diende het bedrijf daarom bij de Europese Unie een mededingingsklacht in tegen Microsoft.
In een verklaring laat Microsoft weten dat het succes van Teams vooral komt door de focus op videobellen, een uitkomst voor thuiswerkende teams. Het bedrijf kijkt ernaar uit "om meer informatie te geven aan de Europese Commissie, en om hun vragen" met betrekking tot de aanklacht van Slack "te beantwoorden".
De video-mogelijkheden geven Teams een voordeel in de strijd om grote zakelijke klanten. Salesforce heeft echter ook veel ervaring in het bedienen van precies datzelfde marktsegment. Het bedrijf heeft alleen meer manieren nodig om de eigen software aan de man te krijgen; om te kunnen concurreren met Microsoft.
Microsoft voelt de druk van Salesforce. In 2015 probeerde de Windows-maker uit Redmond het bedrijf voor 55 miljard dollar over te nemen. CEO Benioff vond dat te weinig. En hij kreeg gelijk. Momenteel is Salesforce zo'n 225 miljard dollar waard. Deze waardering geeft het bedrijf de mogelijkheden grote aankopen te doen, zoals Slack.
Voordat het nieuws van de overname door Salesforce uitlekte, werd Slack gewaardeerd op 17 miljard dollar. Salesforce legt ruim 10 miljard dollar meer op tafel, zo bleek dinsdag.
Als Salesforce echt het nieuwe Microsoft wil worden, zal het dit soort grote aankopen moeten doen. Al komt Salesforce nog lang niet in de buurt: Microsoft is zeven keer meer waard en haalt acht keer meer inkomsten binnen.
Slack geeft Salesforce een nieuw kanaal om software te verkopen
Die kloof overbruggen is niet zo simpel voor Salesforce. Het is geen kwestie van de aandelenkoers laten groeien. Nee, het draait om het uitbreiden van het aantal diensten dat Salesforce kan aanbieden aan klanten. Die moeten – net zoals met Microsoft – niet anders kunnen of willen dan deze producten afnemen en gebruiken.
Hoe meer zakelijke oplossingen het bedrijf van Benioff kan aanbieden, hoe meer reden er is om binnen het digitale ecosysteem van Salesforce te blijven.
Voor Salesforce is Slack een middel om binnen te komen bij zo'n 12 miljoen gebruikers. De chatdienst harkte in 2019 maar 400 miljoen dollar aan inkomsten binnen. Salesforce ziet hier kansen om te groeien, door deze klanten ook de eigen zakelijke diensten aan te bieden.
Belangrijker nog, beide bedrijven kunnen elkaar helpen in de strijd tegen Microsoft. Slack kan profiteren van het feit dat Salesforce al een groot betalend klantennetwerk heeft. Salesforce krijgt een populaire Teams-concurrent erbij om in hun bundel van zakelijke diensten aan te bieden.
Dat laatste is de grootste reden dat Salesforce Slack moet kopen. Als het dat niet doet, riskeert het bedrijf zijn eigen toekomst. De kans is groot dat Microsoft anders Salesforce in de nabije toekomst zal gaan overschaduwen.
Microsofts eigen pakket voor klantenbeheer, Dynamics, heeft momenteel nog een klein marktaandeel. Maar dat kan snel veranderen. Teams won het de afgelopen maanden ook van Slack.
Als Salesforce ooit groter wil worden dan Microsoft, dan heeft het alle hulp nodig die het kan krijgen. Beginnend met Slack.